Van Eck ontdekt ‘Van Eck Phreaking’

Mijn achternaam is nogal gewoontjes. Ik klaag niet. Maar het is wel zo. Vooral in de Betuwe kom je ze veel tegen: Van Ecken. Meer achternamen hebben dit probleem: onvoldoende onderscheidend vermogen. Daarom heeft de overheid natuurlijk ook een uniek nummer ingevoerd: het BSN. Dit was eerst het sofinummer. Hier de plausibele uitleg van Hans Sibbel over deze wijziging. http://youtu.be/XN3rPdacFj0

Terug naar mijn achternaam. Want wat blijkt? Er is in computerkringen een werkwoord met mijn achternaam: Van Eck phreaking. De term dook onlangs voor mij voor ’t eerst op. Namelijk in een twitterbericht over de NSA. Volgens de Guardian heeft de NSA het faxverkeer van verschillende ambassades ‘afgeluisterd’ van een afstand. Op twitter werd dit Van Eck phreaking genoemd. Nu kent mijn belangstelling voor de NSA weinig grenzen maar ik moet zeggen dat het hier vooral de naamgeving was die op mij indruk maakte.
Van Eck phreaking blijkt het aftappen van informatie te zijn zonder dat in het systeem zelf wordt ingebroken. De informatie wordt afgetapt door het opvangen van de elektrisch magnetische straling die beeldschermen, kabels en computers geven. Dit aftappen is naar de Nederlander Wim van Eck genoemd. Deze onderzoeker (geen familie) liet in 1985 zien dat het met zeer eenvoudige middelen mogelijk was om gegevens afkomstig van apparatuur af te tappen. Ook nu nog is ondanks lagere elektronisch magnetische straling van apparatuur en het gebruik van LCD schermen Van Eck phreaking mogelijk. Hier een demonstratie. http://youtu.be/Xm_j9al13Wg

Met technologie is het precies zoals in het demonstratie filmpje gezegd wordt: als het kan, gebeurt het. Dus toen Wim van Eck aantoonde dat dit kon, waren geheime diensten waarschijnlijk al druk bezig met het -avant la lettre- Van Eck phreaken. En zich daartegen aan het verweren (TEMPEST).

En de reden waarom de uitslag van verkiezingen in Nederland in 2006 weer tot stand kwam dankzij veel rode potloden? Juist; de stemcomputers waren niet bestand tegen Van Eck phreaking.
http://www.kennislink.nl/publicaties/beeldschermen-en-toetsenborden-af-te-luisteren

Maar na deze onverwachte technologische kennisboost wilde ik eigenlijk nog maar twee dingen weten; hoe is het Wim van Eck vergaan en wat vindt hij ervan dat deze activiteit zijn naam heeft gekregen? In 1985 zou ik daarvoor moeten bellen met de nummerinformatie van de PTT. Maar zonder een tweede zoekterm als woonplaats, zou men niets voor me kunnen betekenen. Anno 2013 heb ik Google. Maar ik vond niets. Wie weet er wel meer? Ik zet hoog in en begin met het stellen van deze vraag aan @jorisvanhoboken en @axelarnbak, twee Nederlandse onderzoekers in het hol van de leeuw; de USA.

Ondertussen ga ik bij vragen naar hoe mijn achternaam te spellen, zeggen ‘Nou u weet wel, van Eck zoals in Van Eck phreaking’.

3 gedachtes over “Van Eck ontdekt ‘Van Eck Phreaking’

Geef een reactie

