Vijf sleutels om een rechter beter te begrijpen: artikel op De Correspondent 

https://decorrespondent.nl/2667/Vijf-sleutels-om-een-rechter-beter-te-begrijpen/136245604572-a1db1c3f 

Kijk ook naar de prachtige illustraties van Lien Geeroms die erbij geplaatst zijn! http://liengeeroms.com/ 

In de uitzending bij Frits Spits, 

http://www.radio1.nl/popup/terugluisteren-programma/2467/2015-04-11 (tweede gedeelte na 7 minuten)

En een leuke reactie op het interview in Taalstaat NPO radio 1 met Frits Spits: 

http://www.taaljurist.nl/juridisch/een-rechterlijke-uitspraak-in-gewoon-nederlands-onmogelijk/

3 gedachtes over “Vijf sleutels om een rechter beter te begrijpen: artikel op De Correspondent 

  1. Ik waardeer uw streven naar helder taalgebruik. Volgens mij bedoelde de rechter: (1) de keuze om alleen hondenbezitters te belasten is te rechtvaardigen en (2) hondenbelasting hoeft niet alleen de overlast van hondenbezit aan te pakken. Uw boodschap is beperkter. Ik vraag mij af of de rechter de rechtvaardiging had moeten geven en zich had moeten beperken tot het probleem dat werd voorgelegd.

    1. Dank voor uw reactie. U heeft gelijk dat ik iets te enthousiast was met de samenvatting. Maar dat neemt niet weg dat de rechter het vele malen duidelijker had kunnen opschrijven als nu is gebeurd. U geeft daar al een voorbeeld van. Mijn zorg zit ook in de mate van diepgang die wordt nagestreefd. Sluit die aan bij wat de burger wil weten? Zou er geen mix mogelijk zijn? Ik vergelijk het zelf altijd het liefst met een bezoek aan een arts. Ik wil andere dingen van hem horen als patiënt dan zij/hij zal bespreken met collega-artsen.

Geef een reactie

