In-en uitchecken met het Nederlandse OV, kappen met die shit.

limageOm te kunnen reizen met het OV in Nederland is het handig dat je een beetje weet waar welke plaats ligt, hoe de treinverbindingen lopen en moet je kunnen schakelen tussen de digitale vertrektijden op de informatieborden en de analoge stationsklokken. Zelfredzaamheid door middel van digitale middelen is een groot goed tegenwoordig, maar blind varen op de OV-reisinformatie is, net als bij de TomTom, niet altijd verstandig. Afgezien van het op de automatisch piloot in de verkeerde trein stappen, gaat het reizen me goed af en ben ik zeer blij met ons goed bereikbare binnenland. Deze ‘blij-dat-ik-trein’ droom is echter voorbij. Ik ontving namelijk een reprimande. Het in-en uitchecken was me niet gelukt. Dat verbaasde me. Trouw als een Labrador check ik in en uit. Ik ben, zoals dat heet, succesvol digitaal gedisciplineerd. Dacht ik dus. Want gebleken is dat je, om te kunnen reizen, ook moet beschikken over kennis van de markt van het openbaar vervoer.

Dus als je een bus pakt vanuit Amsterdam Bijlmer, moet je uitchecken bij de NS en dan niet inchecken bij de GVB maar bij Connexion. En als je in station Amstel incheckt dan zijn er dus verschillende poortjes: hetzij GVB, hetzij NS. Verkeerd poortje? Verkeerd ingecheckt! Ik heb eigenlijk heel andere dingen aan m’n hoofd als ik naar m’n trein loop. Welk spoor? Hoeveel tijd heb ik nog? En natuurlijk ook allerlei diepgaande theorieën. Nu mag ik mijn brein ook nog eens gaan lastig vallen met de prangende vraag: door welk poortje loop ik?

Iemand ooit gehoord van ‘klant centraal’? Iemand ooit gekeken naar de moeite die op Schiphol is genomen om het verplaatsen en de weg vinden zo gemakkelijk mogelijk te maken? Er is toch wel iemand die luisterde naar Louis van Gaal toen hij zei dat zijn spelers standaard slippers met witte sokken moesten dragen om ervoor te zorgen dat dit een automatisme werd en zei zich bezig konden houden met belangrijkere zaken? Zijn de bedenkers dan nooit in Parijs in een bus of metro geweest?

Automatisering is niet het probleem. Het probleem is hier dat reizigers worden geconfronteerd met een versnippering die voor hem totaal niet relevant is. En dan moet je met elkaar de zaak zodanig regelen dat de reiziger zich daar ook niet over hoeft te bekommeren. En nee, niet door aan de OV-pas nog meer reisinformatie te koppelen. Wat te denken van domweg tellen? En dan daar een verdeelsleutel overheen gooien. Of iets anders. Verzin in ieder geval iets.

Of ik moet enige zijn die laatst wel digitaal was overgestapt, maar i.r.l. / de facto / feitelijk de aansluiting miste.image

Om met Edwin van de Sar te spreken: ‘kappen met die shit!’

Als je voor het eerst in NL bent is het natuurlijk nog moeilijker: de politie deelde dan ook deze handleiding uit aan vluchtelingen:

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/inchecken-doe-je-zo-handleiding-voor-vluchtelingen

Geef een reactie

